Friday, December 28, 2012

056. Pemergian.



duduk rumah. such a bliss.
alhamdulillah.
itu yang sunyi. sepi.

:)


satu minggu berlalu. banyak benda terjadi.
dan paling menampar diri adalah pemergian Ayah Atikah Hanafi.
Entahlah, aku terkesan. Sungguh.
Mungkin kerana aku admire dengan semangat cekal umi Kiko dan Kiko sendiri.

Aku ingat lagi satu malam dulu, aku dan kiko berborak.
Sungguh, dia kuat semangat orangnya.
Whenever I bumped into her,
we exchanged hug and love and kisses.
I don't know.

Pada aku, kadang, strangers adalah yang paling mudah untuk dibuat kawan.
Lovely Strangers I mean.


Alhamdulillah,
"Terima Kasih tuhan, kau jumpakan aku dengan wanita ini"


... 

Mohon kalian sedekahkan Al fatihah dan Yassin kepada roh arwah Encik Hanafi.
Moga dia aman di sana. Ditempatkan dengan mereka yang baik-baik disisiNya.

Memang, tahun ini, aku rasa tahun paling banyak kehilangan aku rasa.
baik hilang yang memang hilang terus dari dunia nyata.

Dan hilang dari hidup.


Moga Allah redha.

Allah nak mendidik kita.

Sila mohon, terima tarbiyyahnya wahai cik Maryam.

...


Alhamdulillah semester studio dah habis.

Tapi assignments banyak lagi kena hantar 
dan selagi belum merdeka pada 2 January. tak boleh nak cakap yang semester ini dah finally come to its end

:)


Sabar ye sabar.


...


nah, ini hadiah.
Aku ingat lagi, waktu aku mula-mula mahu kononnya betul-betul cari tuhan.
betul-betul jadi hamba.
betul-betul bentang sejadah.
dan betul-betul beristikharah dan ber'solat taubat'

aku rindu saat itu.
Payah tapi manis.

dan kemudian Tuhan datang kan semua bentuk ujian.
dan paling terbesar adalah bila diuji dengan ujian yang menyentuh benak sanubari.

Moga aku tak gagal.
moga dia lihat effort yang aku gadaikan.
walaupun aku tak berperang di medan Gaza.
tapi aku punya medanku sendiri.

Nafsu yang perlu dididik.
dan mengajar diri sendiri erti sebuah kehidupan.

Dan jika benar aku "bertaubat" lah kononnya,
bila sesuatu yang bersifat dunia itu, pergi hilang dari hidupku,
"WHAT MY STATUS AS A HUMAN WILL BE?"

adakah taubat aku sekadar untuk tempelan sahaja?

Allah tetap ada, biarpun segala manusia dimuka bumi ini sudah dikuburkan nanti.


Banyak muhasabah diri to be done.

Allahurabbi. Indah sebenarnya perjalanan hidup kita.

And to maintain berhusnudzon dengan tuhan,
adalah salah satu jalan bermujahadah.

Moga kita semua kuat.
Jyeaaah.


Terimakasih semua orang yang baik hati :)



...


Wahai Tuhan jauh sudahLelah kaki melangkahAku hilang tanpa arahRindu hati sinarmu
Wahai Tuhan aku lemahHina berlumur nodaHapuskanlah terangilahJiwa di hitam jalanku
Ampunkanlah akuTerimalah taubatkuSesungguhnya engkauSang Maha Pengampun Dosa
Ya Rabbi ijinkanlahAku kembali padaMuMeski mungkin takkan sempurnaAku sebagai hambaMu
Ampunkanlah akuTerimalah taubatkuSesungguhnya engkauSang Maha Pengampun DosaBerikanlah aku kesempatan waktuAku ingin kembaliKembali kepadaMu
Dan mungkin tak layakSujud padaMuDan sungguh tak layak aku


Salam Alayk.

No comments: