Thursday, October 11, 2012

020. My brick walls.




two years or three years ago.



2012.
Aku jenis yang ingat apa yang aku peduli.

Lantas, aku teringat satu penulisan yang aku kira aku tulis dengan sepenuh hati dua tahun lalu, sewaktu sesuatu itu belum dimulakan. Sebuah perkenalan, belum diterima pada waktu itu. Aku perempuan besi. Aku perempuan keras hati.

Masa.
Menjadikan aku seorang yang mungkin sedikit berbeza.
Bukan kerana lupa diri, tapi kerana pengalaman banyak mengajar.

Mana garang aku hilang?

I am so bold and firm.
At least I used to be as one, not when you came over unannounced.

Aku harus ingat balik, siapa aku sebelum ini.
Agar aku tidak jatuh ditendang lagi.

Terimakasih tuhan atas segala liku hidup, gelak tawa, sempit dan lapang sebuah kehidupan.
Aku terima baik buruk atas setiap kejadian Mu.

Alhamdulillah.

Aku masih aku yang suka lingkaran kecil manusia yang aku percaya dan aku sayang.
Aku masih aku yang tidak gemar melayan, tapi hanya mahu berkawan.
Aku masih aku yang punya kasih punya sayang pada barang-barang yang punya harga pada aku.
Aku manusia, punya kisah. seperti juga kau.


...

Entry posted on 12th March 2010 11.22 am
on Diammm.blogspot.com
and now is kept as draft.



Assalammualaikum.

Another random thoughts and confession to be made. Kau orang semua pernah tak rasa semacam membuat pagar/halangan/dinding yang membataskan kau dengan dunia luar/strangers?

Seperti, building up walls around you not only just to make you feel secured. But, you don't really like the idea of sharing everything to everyone. 


For the past years, i might be the bubbliest girl. Peramah macam hape. Tapi lama-lama benda itu macam berubah. And i am not blaming anyone. Because somehow i am thankful that i can wisely start to think what's good and what's not. 

People may not agree with our decisions in life but at least, they will respect somehow. Even if they have to. 

I thought this "building up walls thingy"  never affects or no one would ever realise. Sebab secara lahiriah. I can be smiling and play joke around. Tapi one of my friend, Arni suddenly spilled this out.

"Awak ni macam Kumin lah. Awak share dengan certain orang je", Arni said.

and I replied. Yep sometimes sangat secretive. Don't ask me why am i building up walls and fences and maybe put myself in isolation. To be honest, i don't really feel isolated. Bersyukur pada Allah, aku ada manusia manusia/ malaikat kiriman-Nya yang ada disisi.


Getting mature, i have been through out phases yang setakat ini menguji erti-erti persahabatan. I know i am not that old/experienced enough to say anything regarding love relationship or even friendship. But eventually, i believe that, apa sahaja yang aku dah telan, tetap manis walaupun ada pahitnya sana-sini. 

Therefore, i am thankful enough of whatever experience that i have and those small-small things that really brought me up and finally made who i am today. (read this, i am still learning indeed, however i have put myself a principles of life)

And after each day, some of my perceptions towards life,people and etc just keep on changing. For example, dulu zaman Myspace, memang teruja sangat untuk membuat kawan. Dan alhamdulillah setakat ini kawan-kawan ini masih kekal. Dan telah ditakdirkan untuk berjumpa dan akhirnya hidup bersama. (Arni , Fiena , and etc) Ikhlas kan persahabatan macam ini? Walaupun bermula di ruang maya? Thank God... 


Dan sekarang, bila ditanya kenapa kau tak nak kawan dah dengan semua yang di FACEBOOK tu? entahlah. semacam tak ikhlas aku rasa. semacam semua orang ada tujuan masing-masing. Rasa maca, di add sebab ada "mutual friends" dan paling jijik, sebab nak tambah bilangan kawan maya (yang tak pernah lansung ditegur)



I had this case with one of my senior (senior sekolah ye. bukan UNI.) nanti ada yang perasan pulak! haih 
Because of he is one of my senior yang kinda ajar berlakon dulu. I approved him. Ala senior je pun. Ingat aku ni kerek,poyo,belagak bagus,perasaan sangat ke, sampai nak ignore semua orang?! 

And one day he asked for number.and honestly (sumpah aku tak bodohlah kan?) (and with the kirim salam kirim salam thing my other senior passed down for me from him)  you know what will happen next. Ala lelaki nak mengusha junior (yang dia ingat kacang goreng mudah). I dont really entertain. And i said, ala borak kat FB je lah eh. (something like that) 

selang beberapa hari. lesap dah. Maybe dia bengang kot. I dont actually know whether dia bengang dengan diri sendiri. atau bengang dengan aku yang konon-konon perasan bagus. Tapi entahlah. I dont really mind, if nak tegur publicly. Kau ikhlas nak berkawan. Kau buat cara begitu. Serta-merta kita boleh judge orang tu.

Aku tak sedih pun kalau hp aku tak ade message masuk to say "Goodnight. muah muah" duh so lame. Lebih baik i act like that. Kalau tak, sewenangnya saja. I really cherish people who appreciate others and befriend with a very respectful manners.

" Aku bukan orang yang rajin melayan. Aku cuma rajin BERKAWAN (if it is a real friendship,you say)"



Semua orang  boleh jadi kawan aku. Semua orang. Aku tak sombong. Tak pernah terniat nak sombong. Sesungguhnya Allah melaknat orang yang sombong. Aku pun risau kalau orang yang aku Ignore di Facebook ingat aku sombong kerek and etc. Tapi nak buat macam mana. Biarlah kawan aku 10 orang. tapi 10 itu benar berkualiti.

Yang aku nak sampaikan, berkawan biar ramai. Tapi hargai sehargainya yang sebetul permata itu. Tak semua orang mampu nak layan karenah dan sanggup panjat dinding yang aku sendiri reka. Aku tahu itu. Sebab itu, aku tak minta lebih. Bagi aku, biarlah, asal ada nama "kawan". Selagi jauh manapun kita pergi, kita tetap "kawan". Biarlah sekali setahun kau tanya khabar aku. Aku tak kisah. Sebab in the end, kita tetap kawan.



Tapi, aku sangat secretive. Bukan loner. Aku tak suka gebang-gebang hal sendiri dengan semua orang. Even kalau masalah, seboleh mungkin aku simpan. Even aku sedih, sakit hati, aku sedaya upaya simpan. Mungkin kadang-kadang hati aku macam dah berat gila nak tahan semua. Tapi takpe, Allah always knows better. And He is always there even if no one is with me. 

dan aku mintak maaf bila mana ada orang terasa hati dengan aku. 

aku cuma ada masalah untuk terlalu rapat dengan orang. dan aku sangat sedih bila orang yang aku rasa aku sangat rapat dan percaya , don't really treat me as well. Sebab bukan senang aku nak longgarkan dinding aku ini. 

Assalammualaikum
*there's to be a video here*

Video ini dah lama sangat rakam. To kill the boredom after a lot of reading. Do enjoy this
:)

p/s : Aku tak kisah apa kau nak fikir tentang entry ini. Sebab kadang-kadang TIADA ORANG (will just be no one) yang akan 100% faham diri kita sendiri, melainkan KITA 

...

dan kini, aku tersenyum sendiri.

dan kini, aku mula menyapu pelekat atas batu bata untuk membina kembali tembok kukuh agar tidak runtuh.

Allah yussahil.

No comments: