Saturday, January 5, 2013

059. Jadual Hidup.



Salam Alayk.

pernah satu masa di studio semester ini, seorang kawan menegur bila ternampak aku mengisi jadual hidup berkalendar yang berkotak-kotak aku letak atas meja "workspace" di studio.

"ha. penuh kan semua penuhkan... biar tak muat nak isi" , T.

"memanglah. biar penuh masa aku. tak sempat buat kerja lain. tak sempat fikir lain. biar sibuk" , M.

"ha nanti kawin macam mana lah. suami anak semua kat rumah tu", T.

"biarlah. kesian suami kurang kasih sayang kahwin dengan aku kan?", M.

lalu, aku pun pergi dari meja sendiri dan meneruskan urusan hari itu.
Sungguh dalam hati aku sebenarnya berkata lain dari apa yang aku ucapkan.

Bagi aku, sekarang inilah masanya untuk belajar bahagi masa betul-betul. Masa muda inilah aku kena paksa rela gadaikan apa yang aku ada untuk diinfaqkan. Kalau dikira harta, mana mungkin aku punya apa-apa.
Sepantas aku terfikir, hanyalah kudrat yang terlampau berbatas ini. Yang aku harus kerah kan.

Cukuplah dengan masa dan zaman yang aku dah siakan.

Mahu kah lagi hidup begitu?
Bila terasa bumi seakan gelap, menekan diri dan hati kian ranap?

Allahurabbi.


Alhamdulillah. setakat mana aku penuhkan jadual hidup, aku tahu tujuan aku. dan aku lihat perancangan itu dari pelbagai jangka dan sudut.

Mungkin boleh jadi atau selalunya, "I am an impromptu person" , but please know, bila aku jadi manusia yang "terjah" je, adalah bila aku yakin dan degil dengan langkah ku.

Waktu lain, memang aku orangnya suka susun satu satu, hari ini buat apa, hari esok buat apa.
Sebab itu , I have to have activities to do. Or else, tidur dan duduk melangut sajalah aktiviti harian.

remember,

"Allah's plan is always the best and has been planned beautifully. In His will, there's no too late or even too soon"

Alhamdulillah.


Bila mana Allah mahu tarik seseorang itu, dia akan tarik dengan sepenuhnya,
and its up to that person, to accept it or not.
Dalam hidup terlalu banyak sangat pilihan kan?


Dan kerana itu, ada masa aku menghilang. Ada masa aku menjelma.
Kerana apa?

Kerana, hati aku ini hati manusia biasa.
Yang imannya ada naik turun.
Sebelum terlalu futur atau tenat , sakit dan lalu mati, ada baiknya, aku pantau gerak laku dan getus hati sendiri.

Agar sentiasa di- refresh.

EnsyaAllah kheyr.


:)



Aku hanya mampu tersenyum bila dua orang ini menegur :


"Mkay dah bahagia ye sekarang?", Yana.

"Ha? kenapa pulak?", M.

"Boleh nampak lah", Yana.


that's enough. Aku letak apa yang patut aku letak dalam benak sanubariku. dan moga aku sentiasa kuat dalam mempertahankannya.



"Mkay ni memang suka sangat berahsia", Syaimaa'

dan atas ayat pendek ini, aku amat terharu sekali.
Aku rindu , pada diri aku yang terlalu amat perahsia.
Alhamdulillah, I'm getting back my own self dan keep struggling to maintain it :)


Allah yussahil.




Dalam sibuk merangka-rangka Last usrah lewat kesibukan usrahmates dalam minggu peperiksaan ini, Kak Syaimaa' menyentuh hati dengan sepatah ayat pendek, tapi ingin ku pahat dalam-dalam,

"Training untuk Maryam, bakal Murabbiah Osem"

:)



Kalian, jika kalian tahu kisah aku, pasti kalian akan mensampahkan saja aku, seperti mana aku diperlakukan, Alhamdulillah, tuhan masih mahu memandang pada aku. mendengar rayu dan tangis aku. Dan atas nikmat kurniaanNya , mana mungkin aku patut berlagak sombong padaNya?




Semoga hati kita, laku kita, dalam jagaanNya.




Salam Alayk wbt.



"Yes, now I can officially claim that, SAYA DAH HABIS SEMESTER SATU TAHUN DUA alhamdulillah" 
:)

No comments: