Sunday, September 16, 2012

006. Penulis Bisu.

...

"I am going to sleep,
for a long time,
You can wake me up
whenever you need me
but then there's 
no guarantee
that I will give you
something that
you might need
because I am
simply not
that good in
fulfilling some
of those high
expectations
of yours"

Daydreamer; A.B. Hashim.
...


Salam alaykum.

Tadi aku ke pesta penulis. Aku pun tidak pasti dengan apa yang aku cari, yang aku paling mahu adalah sekeping buku bermuka kuning yang ingin aku baca ulang kali dan ingin aku simpan, kerana milik aku telah aku beri pada orang, buat kenang-kenang . Walaupun , tiada kisah lagi untuk dikenang.

Ada seorang penulis ini, beriya-iya menunjuk-nunjukkan bukunya ke aku.
Aku tergamam. Alamak. Maaflah. Poket makin menipis.
Aku berlalu.

Aku membelek zine-zine lima ringgit di tepi lelaki penulis itu,
aku dengar suara si penulis,
bagaikan tersekat dan bagaikan pelat atau mungkin bahasa kasarnya,
"susah nak cakap"

Payah sekali mahu dikeluarkan ayat dari mulutnya.
Aku jadi tersentuh.



Aku capai buku empat segi tepat itu, dengan nama tajuknya "Balada",
aku berakad jual beli di situ.


"ama awak iape?"

Walaupun pertemuan itu terlalu pantas,
tapi aku sedar,


Kadang-kadang, untuk menulis, tak semestinya kau perlu fasih berbicara.
Mungkin, dunia bisu, dunia sunyi itu lebih banyak untuk kau tafsirkan
dalam bentuk penulisan pendek-pendek dengan kata indah-indah.





No comments: